Waarom een ICT assessment?
Regelmatig wordt er pas een ICT assessment uitgevoerd wanneer er onvrede heerst over de huidige gang van zaken, of zelfs pas wanneer er overduidelijk ernstige zaken mis blijken te zijn. Het is gezien het belang van betrouwbare operationele systemen voor organisaties vreemd dat vaak de slager zijn eigen vlees keurt. Vertrouwen in uw externe automatiseerder of eigen ICT afdeling is uiteraard essentieel voor een constructieve samenwerking, tegelijkertijd is het hierop blind varen te vergelijken met het goedkeuren van jaarcijfers door de financiële administratie zelf. De risico’s en mogelijke consequenties van een dergelijke constructie zijn evident, op het vlak van ICT zijn deze risico’s in grote mate vergelijkbaar en kunnen even goed het voortbestaan van uw organisatie bedreigen wanneer het mis gaat. Helaas is het zo dat tijdens een assessment vaak duidelijk wordt dat er grote discrepanties zijn tussen wat management dacht geleverd te krijgen en wat daadwerkelijk geleverd is. Soms treffen wij zelfs zaken aan die binnen het redelijke niet meer zijn toe te schrijven aan onbedoelde vergissingen of slordigheid maar regelrecht te typeren zijn als broddelwerk of zelfs frauduleus handelen.